International

Behavioral Economics

Niveau der Lehrveranstaltung/des Moduls laut Lehrplan

first cycle

Lernergebnisse der Lehrveranstaltung/des Moduls

Students will learn the fundamental ways in which decision making – in economics and elsewhere – is influenced by psychological processes. One outcome of this awareness should be more successful decision making, especially, but not only, in financial matters. Students will also learn how the findings of Behavioral Economics can be used by policy makers to improve societal outcomes.
A focus on research methodology will demonstrate the interaction of theoretical and empirical analysis in scientific inquiry.

Voraussetzungen laut Lehrplan

none

Lehrinhalte

Research in recent decades has cast doubt on the mainstream economic conception of humans as rational decision makers. Our course studies the ways that psychology influences people in their economic roles – as consumers, business managers, investors, voters and so forth. We investigate the consequences of this irrationality for the individuals themselves as well as for society as a whole. In particular, we examine its implications for the efficient, or inefficient, functioning of markets, financial and otherwise. Course focuses include behavioral finance, cooperation and fairness.

empfohlene Fachliteratur

articles:
Gao, Yue, “A study of fairness judgments in China, Switzerland and
Canada: Do culture, being a student, and gender matter?” Judgment
and Decision Making, 4(3), April 2009, pp. 214-226.
Kahneman, Daniel, Jack Knetsch and Richard Thaler, “Fairness as a
Constraint on Profit Seeking: Entitlements in the Market,” American
Economic Review, 76(4), September 1986, pp. 728-741.

selections from these books:
Axelrod, Robert, The Evolution of Cooperation, 1984.
Belsky, Gary and Thomas Gilovich, Why Smart People Make Big Money
Mistakes and How to Correct Them: Lessons from the New Science of
Behavioral Economics, 1999.
Kahneman, Daniel, Thinking, Fast and Slow, 2011.
Shiller, Robert, Irrational Exuberance, 2000.
Mlodinow, Leonard, The Drunkard's Walk: How Randomness Rules our
Lives, 2009.
Tetlock, Philip, Superforecasting: The Art and Science of Prediction,
2015.
Thaler, Richard, The Winner’s Curse: Paradoxes and Anomalies of
Economic Life, 1992.
Thaler, Richard, Misbehaving: The Making of Behavioral Economics,
2015.

Bewertungsmethoden und -kriterien

final exam

Unterrichtssprache

Englisch

Anzahl der zugewiesenen ECTS-Credits

3

geplante Lehr- und Lernmethoden

integrated lecture, discussion and experiments

Semester/Trimester, in dem die Lehrveranstaltung/das Modul angeboten wird

2

Name des/der Vortragenden

Prof. (FH) Dr. Brent Kigner

Studienjahr

First year

empfohlene optionale Programmeinheiten

none

Kennzahl der Lehrveranstaltungen/des Moduls

IP_SS19

Art der Lehrveranstaltung/des Moduls

Integrierte Lehrveranstaltung

Art der Lehrveranstaltung

face-to-face

Praktikum/Praktika

none

News der FH Kufstein

Kick-Off zur Veranstaltung „Regionaler HR Treff“

Die richtigen MitarbeiterInnen zu gewinnen und zu halten, entwickelt sich immer mehr zu einem kritischen Erfolgsfaktor für die nachhaltige Entwicklung. Die Veranstaltung „Regionaler HR Treff“ erörterte relevante Fragestellungen mit Unternehmen aus der Region.

Mehr erfahren
ForscherInnen der FH Kufstein Tirol präsentierten Ergebnisse an der Global Business Conference 2019

An der 10. Annual Global Business Conference in Šibenik, Kroatien, die unter dem Motto „Doing business in turbulent environment“ stattfand, wurden aktuelle Ergebnisse der FH Kufstein Tirol aus den Gebieten Marketing, Management und Finanzwirtschaft vorgestellt

Mehr erfahren
Antrittsvorlesung erläutert Relevanz der Sinne im Marketing

Gemäß der hochschulischen Tradition wurde an Dr. Kristina Kampfer, im Rahmen ihrer Antrittsvorlesung zum Thema sensorisches Marketing, der Titel Professorin (FH) verliehen.

Mehr erfahren