Business Management FT
Apply Icon
Apply
now

Business Models: Analysis and Application

level of course unit

first cycle, Bachelor

Learning outcomes of course unit

Students:
• are able to understand and apply business model innovation methods (meta-model, procedure model, techniques and results).
• learn to analyze business models and develop as well as implement their own business models.
• are able to reflect independently on results.

prerequisites and co-requisites

not applicable

course contents

Part A: Fundamentals of modelling business models
Characteristics, elements and levels of business models; working with different concepts of business model concepts: Business Model Canvas, lean start-up, design thinking “AndersArtigkeit”, etc.
Part B: Analysis and development of business models
Development and assessment of business ideas (trend research, future sectors, etc.); procedure of business model innovation; special characteristics when developing business models, e.g. high-tech start-ups, web-based start-ups, service start-ups and service-based start-ups.
Part C: Examples of innovative business models
Examples from the business-to-consumer area; examples from the business-to-business area.

recommended or required reading

Schallmo. D. (2013): Geschäftsmodelle erfolgreich entwickeln und implementieren: mit Aufgaben und Kontrollfragen. Wiesbaden: Gabler.
Osterwalder, A.; Pigneur, Y. (2010): Business Model Generation: Ein Handbuch für Visionäre, Spielveränderer und Herausforderer. Frankfurt / Main, New York: Campus.
Clark, T.; Osterwalder, A.; Pigneur, Y. (2012): Business Model You: Dein Leben, Deine Karriere, Dein Spiel. Frankfurt / Main, New York: Campus.
Gassmann, O.; Frankenberger, C.; Csik. M. (2013): Geschäftsmodelle entwickeln: 55 innovative Konzepte mit dem St. Galler Business Model Navigator. München: Hanser.
Fournier, C.v.; Danne, S. (2011): Anders und nicht artig. Wege der Unternehmenspositionierung. Mit mehr als 100 erfolgreichen Praxis-Beispielen. Wien: Linde.
Schallmo. D. (2013): Geschäftsmodell-Innovation: Grundlagen, bestehende Ansätze, methodisches Vorgehen und B2B-Geschäftsmodelle. Wiesbaden: Gabler.
Schönefeld, F. (2009): Praxisleitfaden Enterprise 2.0: Wettbewerbsfähig durch neue Formen der Zusammenarbeit, Kundenbindung und Innovation. München: Hanser.
Gassmann, O.; Granig, P. (2013): Innovationsmanagement: 12 Erfolgsstrategien für KMU. München: Hanser.
Wolff, C.; Panter, R. (2013): Social Media für Gründer und Selbständige. Wien: Linde.
Gassmann, O., Sutter, P. (2008): Praxiswissen Innovationsmanagement: von der Idee zum Markterfolg. München: Hanser.
Gassmann, O. (2013): Crowdsourcing: Innovationsmanagement mit Schwarmintelligenz. München: Hanser.
Anderson, C. (2009): Free - Kostenlos. Geschäftsmodelle für die Herausforderungen des Internets. Frankfurt / Main: Campus.
Kollmann, T. (2011): E-Entrepreneurship: Grundlagen der Unternehmensgründung in der Net Economy. 4. Aufl., Wiesbaden: Gabler

assessment methods and criteria

presentation and/or assignment and/or oral examination

language of instruction

German

number of ECTS credits allocated

3

planned learning activities and teaching methods

Lecture, group work, presentation and task discussion

semester/trimester when the course unit is delivered

4

name of lecturer(s)

Dipl.-Kffr. Karin Steiner

year of study

2.year of studies

recommended optional program components

not applicable

course unit code

ENT.2

type of course unit

compulsory

mode of delivery

In-class course

work placement(s)

not applicable