Industrial Engineering & Management FT
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Mathematics 2

level of course unit

First cycle, Bachelor

Learning outcomes of course unit

Students are able to:
• see a few key figures to characterise, present and communicate data volumes based on observations or experimental results.
• assess simple mathematical models of industrial engineering considering the inevitable respective insecurities linked to a lack of data, knowledge and inevitable natural variability.

prerequisites and co-requisites

not applicable

course contents

• Important differential equations (DGI):
• General information about linear and non-linear DGI, DGI 1. Order with separate variables, linear DGI 1. Order with constant coefficients and technical applications, linear DGL 2. Order with constant coefficients and coupled oscillations
• Statistics:
Descriptive statistics: characteristics, frequency, mean values, measures of variation, regression, correlation, time series
Inductive statistics: elements of the probability calculus, random variables and their distribution, development of prognoses, estimation procedures, hypothesis tests

recommended or required reading

• Papula (2011): Mathematik für Ingenieure und Naturwissenschaftler, Band 1, 13. Aufl., Vieweg+Teubner Verlag Wiesbaden
• Papula (2011): Mathematik für Ingenieure und Naturwissenschaftler, Band 2, 13. Aufl., Vieweg+Teubner Verlag Wiesbaden
• Papula (2011): Mathematik für Ingenieure und Naturwissenschaftler, Band 3, 6. Auflage.- Vieweg+Teubner Verlag Wiesbaden
• Schwarze (2010): Mathematik für Wirtschaftswissenschaftler - Band 1: Grundlagen, 13. Aufl., NWB Verlag Herne
• Schwarze (2010): Mathematik für Wirtschaftswissenschaftler - Band 2: Differenzial- und Integralrechnung, 13. Aufl., NWB Verlag Herne
• Schwarze (2010): Mathematik für Wirtschaftswissenschaftler - Band 3: Lineare Algebra, Lineare Optimierung und Graphentheorie, 13. Aufl., NWB Verlag Herne
• Schwarze (2003): Mathematik für Wirtschaftswissenschaftler – Elementare Grundlagen für Studienanfänger, Kapitel 1 bis 10, 7. Aufl., NWB Verlag Herne
• Stingl (2009): Mathematik für Fachhochschulen: Technik und Informatik, 8. Aufl., Carl Hanser Verlag München
• Tietze (2000): Einführung in die Angewandte Wirtschafts-Mathematik, 9. Aufl., Vieweg+Teubner Verlag Wiesbaden
• Janssen, Laatz (2007): Statistische Datenanalyse mit SPSS für Windows, 6. Aufl., Springer Verlag Berlin
• Brosius (2002): SPSS 11, Verlag Moderne Industrie Bonn
• Bourier (2014): Beschreibende Statistik: Praxisorientierte Einführung, 12. Aufl., Springer Gabler Verlag Wiesbaden
• Jeske (2003): Spaß mit Statistik: Aufgaben, Lösungen und Formeln für Statistik, 4. Aufl., Oldenbourg Wissenschaftsverlag München
• Mosler, Schmid (2008): Wahrscheinlichkeitsrechnung und schließende Statistik, 3. Aufl., Springer Verlag Berlin
• Mosler, Schmid (2009): Deskriptive Statistik und Wirtschaftsstatistik, 4. Aufl., Springer Verlag Berlin

assessment methods and criteria

Written exam

language of instruction

German

number of ECTS credits allocated

5

planned learning activities and teaching methods

Integrated course

semester/trimester when the course unit is delivered

2

name of lecturer(s)

Director of Studies

year of study

First year of studies

recommended optional program components

not applicable

course unit code

FNG.2

type of course unit

Compulsory

mode of delivery

In-class course

work placement(s)

not applicable