International

Conflict Management and Business Mediation (E)

Niveau der Lehrveranstaltung/des Moduls laut Lehrplan

First Cycle

Lernergebnisse der Lehrveranstaltung/des Moduls

On successful completion of the course, students will
- Have an understanding of what defines a social conflict, be aware of different categories of conflicts and understand models of conflict escalation and conflict solution
- Be able to apply selected tools for conflict diagnosis and visualization
- Have an understanding of alternative conflict resolution approaches such as mediation. They know the phases of a mediation process and selected methods and techniques that can be used in mediation or conflict moderation
- Be trained in selected communication skills that can be applied (not only) in mediation, conflict moderation and resolution such as “active listening”, “rephrasing”, and non-violent communication.

Voraussetzungen laut Lehrplan

none

Lehrinhalte

Conflicts
• Background and definitions
• Escalation models
• Conflict solution models
• Diagnosis tools & diagrams
Mediation
• Principle approach of mediation
• Phases in a mediation process
• Communication tools & techniques
Non-violent communication (NvC)
• Concept of non-violent communication
• Feelings / observations / needs / requests
• Practical training and application of NvC
• Application: giving feedback with NvC
Special topics in business mediation & conflict management, e.g.
• Application to specific fields
• Additional communication approaches
• Alternative and related approaches

empfohlene Fachliteratur

• Friedrich Glasl. Confronting Conflict: A first-aid kit for handling conflict. Hawthorn Press, Stroud, 1999; reprinted The Dorset Press, 2016.
• Jennifer E. Beer, Caroline C. Packard, and Elleen Stief. The Mediator´s Handbook. 4th ed., New Society Publishers, 2012.
• Marshall B. Rosenberg. Nonviolent Communication: A language of life. 3rd ed., PuddleDancer Press, 2015.

Bewertungsmethoden und -kriterien

Submission of group work as assignments, active participation, student presentations and short papers

Unterrichtssprache

Englisch

Anzahl der zugewiesenen ECTS-Credits

3

eLearning Anteil in Prozent

0

Semesterwochenstunden (SWS)

2

geplante Lehr- und Lernmethoden

Lectures, Group work, Role games, practical application of tools and techniques, student presentations about special topics of business mediation and conflict management

Semester/Trimester, in dem die Lehrveranstaltung/das Modul angeboten wird

2

Name des/der Vortragenden

Prof. (FH) Dr. Johannes Lüthi

Studienjahr

1

empfohlene optionale Programmeinheiten

keine

Kennzahl der Lehrveranstaltungen/des Moduls

IP_BUS130

Art der Lehrveranstaltung/des Moduls

Integrierte Lehrveranstaltung

Art der Lehrveranstaltung

Pflichtfach

Praktikum/Praktika

none

News der FH Kufstein

Matura Award 2024 geht an das Gnadenthal Gymnasium Ingolstadt

Dieses Jahr hatte die Klasse Q12 des Gnadenthal Gymnasiums Ingolstadt beim Matura Award Wettbewerb der FH Kufstein Tirol besonders viel Glück. Unter den vielen Teilnehmenden aus Österreich, Deutschland und Südtirol entschied das Los zugunsten der Klasse des musischen Gymnasiums.

Mehr erfahren
Studienreise Sarajevo 2024

28 Studierende des Vollzeit-Masterstudiengangs Sports, Culture & Event Management (SCEM) der FH Kufstein Tirol organisierten für Mitte April eine fünftägige Studienreise nach Sarajevo. Während der Reise besuchte die Gruppe verschiedene interessante Organisationen aus den Bereichen Sport, Kultur und Veranstaltungen.

Mehr erfahren
Studium mit Lehrabschluss – geht das?

Die Antwort ist: JA! Ein Studium an einer Fachhochschule in Österreich ist grundsätzlich auch mit einem facheinschlägigen Lehrabschluss möglich. Maximal drei Zusatzprüfungen in Deutsch, Englisch und Mathematik müssen im ersten Studienjahr absolviert werden, um die Hochschulreife zu ersetzen.

Mehr erfahren