International

Case study in Innovation(E)

Niveau der Lehrveranstaltung/des Moduls laut Lehrplan

First Circle

Lernergebnisse der Lehrveranstaltung/des Moduls

After completion of this course the students
· are in the position to apply desk research to
acquire theoretical and empirical knowledge about
the state-of-the-art
· have basic knowledge about what innovation is and
which aspects of innovation are important for
business
· are in the position to apply a project concerning
innovation in practice
· are in the position to present their project outcome
to managers and customers

Voraussetzungen laut Lehrplan

Not applicable

Lehrinhalte

The course delivers a combination of theory and practice
and students are therefore confronted with a high workload
as well as an interesting practice project for a local
company. The course contents contain respectively
include:
· Introduction into the course including presentation
of the process, the tasks and the aims of the
course
· Presentation of the company, its business model
and strategy as well as their external and internal
environment
· Presentation of the practical problems and the
association to innovation
· Formation of groups (4 – 5 students), which are
then instructed into the problem, the process and
the expected outcome
· Preparation of a scientific paper (including citations
and source: books, scientific papers and data) to
a.) to present the problem and its relevance, b.) to
elaborate the state-of-the-art (theory), which shall
be applied for a practical solution of the problem
and c.) a recommendation/solution including a rollout
plan for implementation in practice
· Summary of the main results and presentation in
from of the audience including discussion

empfohlene Fachliteratur

· Bessant, J., & Tidd, J. (2011). Innovation and
entrepreneurship. West Sussex: John Wiley &
Sons.
· Morris, M., Kuratko, D., & Covin, J. (2010).
Corporate entrepreneurship & innovation. Mason:
Cengage Learning.
· Shavinina, L. V. (2002). The international handbook
on innovation. Oxford: Elsevier Science.
· von Stamm, B. (2008). Managing innovation,
design and creativity. West Sussex: John Wiley &
Sons.

Bewertungsmethoden und -kriterien

Evaluation of the scientific paper, the presentation and the
participation on discussions

Unterrichtssprache

Englisch

Anzahl der zugewiesenen ECTS-Credits

4

eLearning Anteil in Prozent

0

Semesterwochenstunden (SWS)

2

geplante Lehr- und Lernmethoden

· introduction to the process of the study
· groups work including literature review (state-ofthe-
art) and preparation of a scientific paper (with
citations and sources) as well as application of the
theoretical knowledge on a real business case
· presentation
· discussion

Semester/Trimester, in dem die Lehrveranstaltung/das Modul angeboten wird

1

Name des/der Vortragenden

Prof. (FH) PD Dr. Mario Döller, Prof. (FH) Dr. Mario Situm

Studienjahr

1

empfohlene optionale Programmeinheiten

none

Kennzahl der Lehrveranstaltungen/des Moduls

IP_BUS120

Art der Lehrveranstaltung/des Moduls

Integrierte Lehrveranstaltung

Art der Lehrveranstaltung

Pflichtfach

Praktikum/Praktika

not applicable

News der FH Kufstein

Matura Award 2024 geht an das Gnadenthal Gymnasium Ingolstadt

Dieses Jahr hatte die Klasse Q12 des Gnadenthal Gymnasiums Ingolstadt beim Matura Award Wettbewerb der FH Kufstein Tirol besonders viel Glück. Unter den vielen Teilnehmenden aus Österreich, Deutschland und Südtirol entschied das Los zugunsten der Klasse des musischen Gymnasiums.

Mehr erfahren
Studienreise Sarajevo 2024

28 Studierende des Vollzeit-Masterstudiengangs Sports, Culture & Event Management (SCEM) der FH Kufstein Tirol organisierten für Mitte April eine fünftägige Studienreise nach Sarajevo. Während der Reise besuchte die Gruppe verschiedene interessante Organisationen aus den Bereichen Sport, Kultur und Veranstaltungen.

Mehr erfahren
Studium mit Lehrabschluss – geht das?

Die Antwort ist: JA! Ein Studium an einer Fachhochschule in Österreich ist grundsätzlich auch mit einem facheinschlägigen Lehrabschluss möglich. Maximal drei Zusatzprüfungen in Deutsch, Englisch und Mathematik müssen im ersten Studienjahr absolviert werden, um die Hochschulreife zu ersetzen.

Mehr erfahren