Academic Research
Niveau
                                    First cycle, Bachelor
                                
                            Learning outcomes of the courses/module
                                    Students are able to:
• formulate research questions in an appropriate manner.
• plan methodical approaches to answering research questions.
• research, evaluate and quote from specialist literature.
• plan and carry out a relatively short piece of academic writing of medium complexity.
                            • formulate research questions in an appropriate manner.
• plan methodical approaches to answering research questions.
• research, evaluate and quote from specialist literature.
• plan and carry out a relatively short piece of academic writing of medium complexity.
Prerequisites for the course
                                    not applicable
                                
                            Course content
                                    •	In the introductory course on academic research, the main aim is to familiarize students with the special features, rules and principles of science and academic research. The focus here is on learning hermeneutic text analysis to control team processes; basic elements of moderation
• Students are prepared to write seminar papers independently and at a high academic level. This preparation includes a focus on dealing with literature as well as discussions about the quality of academic research - especially the concepts of intellectual honesty and intersubjective comprehensibility.
                                
                            • Students are prepared to write seminar papers independently and at a high academic level. This preparation includes a focus on dealing with literature as well as discussions about the quality of academic research - especially the concepts of intellectual honesty and intersubjective comprehensibility.
Recommended specialist literature
                                    •	 Sandberg (2013): Wissenschaftliches Arbeiten von Abbildung bis Zitat, 2. Aufl., Oldenbourg Verlag München
• Bänsch (2003): Wissenschaftliches Arbeiten: Seminar- und Diplomarbeiten, 8.Aufl., Oldenbourg Verlag München
• Chalmers (2007): Wege der Wissenschaft: Einführung in die wissenschaftstheorie, 6. Aufl., Springer Verlag Berlin
• Eco (2010): Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt, 13. Aufl., UTB Facultas Universitätsverlag Stuttgart
• Karmasin, Ribing (2010): Die Gestaltung wissenschaftlicher Arbeiten, 5. Aufl., UTB Facultas Universitätsverlag Stuttgart
• Leopold-Wildburger, Schütz (2010): Verfassen und Vortragen: Wissenschaftliche Arbeiten und Vorträge leicht gemacht, 2. Aufl., Springer Verlag Berlin
• Rössl (Hg.) (2008): Die Diplomarbeit in der Betriebswirtschaftslehre: Ein Leitfaden zur Erstellung einer Laureatsarbeit, Bachelorarbeit, Diplomarbeit, Masterarbeit, Dissertation, 4. Auflage, Facultas WUV Universtiätsverlag Wien
                            • Bänsch (2003): Wissenschaftliches Arbeiten: Seminar- und Diplomarbeiten, 8.Aufl., Oldenbourg Verlag München
• Chalmers (2007): Wege der Wissenschaft: Einführung in die wissenschaftstheorie, 6. Aufl., Springer Verlag Berlin
• Eco (2010): Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt, 13. Aufl., UTB Facultas Universitätsverlag Stuttgart
• Karmasin, Ribing (2010): Die Gestaltung wissenschaftlicher Arbeiten, 5. Aufl., UTB Facultas Universitätsverlag Stuttgart
• Leopold-Wildburger, Schütz (2010): Verfassen und Vortragen: Wissenschaftliche Arbeiten und Vorträge leicht gemacht, 2. Aufl., Springer Verlag Berlin
• Rössl (Hg.) (2008): Die Diplomarbeit in der Betriebswirtschaftslehre: Ein Leitfaden zur Erstellung einer Laureatsarbeit, Bachelorarbeit, Diplomarbeit, Masterarbeit, Dissertation, 4. Auflage, Facultas WUV Universtiätsverlag Wien
Assessment methods and criteria
                                    Final presentation, final exam
                                
                            Language
                                    German
                                
                            Number of ECTS credits awarded
                                    1.5
                                
                            Semester hours per week
Planned teaching and learning method
                                    Lecture
                                
                            Semester/trimester in which the course/module is offered
                                    2
                                
                            